Slik lager du din egen løpegruppe

Bilde til blogginnlegg #6 - Løpegruppe

Hjemme fra jobb. Middagen er laget og spist, og restene ryddet unna. Huslige sysler er ferdig utført. Planen var trene litt nå, men motivasjonen sviktet et sted på veien. Godstolen er så god, og det er jo ingen som bryr seg uansett. Med mindre du har en gjeng likesinnede som står der ute og venter på deg da…

Å være med i en løpegruppe er virkelig gull verdt. Jeg har ikke tall på hvor mange tirsdager jeg har fått meg supre økter når jeg egentlig hadde mest lyst til å chille’n med en god kopp te foran peisen. Det organiserte men fullstendig uforpliktende fellesskapet er akkurat hva jeg trenger. Løpegruppe-kvelden anses som hellig; det skal være uhorvelig viktig om noe skal prioriteres høyere, for treningsfellesskap har mange positive sider:

1. Motivasjon
Dørstokkmila høvles betydelig ned når man vet det står en gjeng reflekskledde og venter ute i vintermørket. Mange liker også at man slipper å planlegge type økt og trasé – det er bare å henge med på dagens program. «Dont’t think, run» i praksis.

2. Trygghet
Å løpe utendørs på kveldstid kan – spesielt for jenter – oppleves skummelt. Sammen med andre løpere blir veier og områder man ellers ville holdt seg unna, ufarlige. Mulighetene for variasjon, og å ikke bli låst til én og samme runde av hensyn til sikkerhet – opplevd eller reell – er nesten et punkt for seg.

3. Treningsutbytte
Forskning viser at man yter bedre når man er flere. Spesielt bruker man et ekstra gir på intervalløkter når man har en rygg å henge på. Mange har en tendens til å alltid løpe turene sine i samme tempo. I en løpegruppe må man tilpasse seg noe, og av og til biter man nok tennene litt hardere sammen for å holde ut der man ellers kanskje ville gitt seg.

4. Nye veier
Selv i hjemtraktene kan man bli overrasket over at det finnes flere fine løperunder enn man selv har oppdaget. Man får utvidet sin lokale horisont.

5. Sosialt
Blant likesinnede er det alltid noe å snakke om; sko, løp, tider, GPS-klokker, puls, mat, skader mm. Løpegruppa er et ypperlig forum for å diskutere det meste, og få råd om man har behov for det. Og du og du så fort tiden går når man kombinerer løping og skravling.
Slik gjør du

Slik gjør du
Mange steder finnes det etablerte løpegrupper som man kan bli med i, men finner du ingen der du bor er det enkelt å dra i gang en selv:

1. Opprett en gruppe på Facebook. Gi gruppen et passende navn og en beskrivelse av hva det er og når og hvor man har fast trening. Ta også med informasjon om omtrentlig ambisjonsnivå – distanse og tempo. Mange har lett for å tenke at de ikke er gode nok.

2. Invitér alle vennene dine som bor innen passende radius av området til å bli medlem av gruppen, og foreslå for dem at de også inviterer sine venner.

3. Send ut ukentlig invitasjon til den faste løpetreningene (facebook-arrangement).

4. Møt opp til økten og gjennomfør i henhold til plan. Pass på at de som er med blir tatt hånd om og at ingen blir fraløpt.

Det er ikke sikkert at det blir mange – eller noen – med fra start, men ikke vær overrasket om det vokser seg til etter hvert. Kanskje kan du også henge opp flyers om løpegruppen på utvalgte steder i lokalområdet og spre informasjonen på flere måter.

Synes du det er skummelt å starte en løpegruppe alene kan du kanskje finne en å alliere deg med? I så fall er dere allerede to. (c;

I Form-løpets facebook-side  kan du se hvor stor en løpegruppe kan vokse seg på kort tid. Langhusrypene er desidert største team påmeldt til I Form-løpet.

Janicke / @lettbent

Meld deg på I FORM-løpet her >>