La løping være løping – gjør noe annet!

Bilde til blogginnlegg #4 - Langrenn

Skal man bli flinkere til noe må man øve på akkurat det sies det. Det er en sannhet med modifikasjoner. Om du trener til I Form-løpet er det naturligvis lurt å løpe, men det kan være mange gode grunner til å gjøre andre ting også.

Ettersom løping innebærer ensformig og tøff belastning på muskler og sener anbefales det gjerne å kombinerer med annen type trening og aktivitet. Hva slags aktivitet er ikke egentlig så viktig, det meste av alternativ trening har noe – styrke, utholdenhet, balanse – som også har positiv effekt for løpsformen. Ikke minst kan det være oppbyggende for den mentale løpegleden å variere litt.

I disse vinterferietider kan alternativ trening dessuten være redningen. Det er liksom ikke løping man skal drive med på fjellet. Med aktivitet i alpinbakken, i langrennsløypene, på skøytebanen med barna, i svømmehall og badeland eller hva man nå finner på, er det liten grunn til å frykte at løpsformen ryker i løpet av uken.

Løpingen kan du ta opp igjen neste uke, for eksempel lørdag 5. mars klokken 10:00. Da inviterer I Form-løpet og Svett.no til (gratis) fellestrening på Sognsvann. Det er flere tempogrupper og ingen blir fraløpt. Oppmøte er ved bommen. Ses vi der?

Selv er jeg såpass glad i løpingen at jeg ytterst sjelden trener alternativt selv om jeg vet at det er klokt. Det siste året har jeg imidlertid – endelig – kommet i gang med fast styrketrening. Ettersom jeg ikke liker å tape var det en vennskapelig utfordring som måtte til. En løpekamerat og jeg har avtalt å legge ned 20 minutter på styrketrening to ganger i uken. For hver økt sender vi en sms til den andre og informerer om at ukens første eller andre økt er gjennomført. Hvert kvartal gjør vi opp status og taperen må kjøpe en flaske Champagne til den andre. Blir det uavgjort spleiser vi. Motivasjonen ligger naturligvis ikke i at vi for enhver pris ikke vil kjøpe en flaske Champagne, vi utnytter bare det faktum at vi begge er genuint dårlige tapere. Sms’ene sørger for å holde fokuset oppe. Vi kjemper nå om den fjerde Champisen.

Bilde til blogginnlegg #4 - Styrketrening

«Aaargh. Skal ikke tape, skal ikke tape, skal ikke tape!»

 

I en travel hverdag, og ofte på reise, skal det innrømmes at det er en utfordring å skvise inn styrketrening. Jeg har ingen formell kompetanse på området, men har funnet frem til et utvalg øvelser som visstnok skal være bra for løpere, som jeg ikke hater og som kan gjøres overalt:

Jeg gjør tre serier av hver øvelse i en form for sirkel: Begynner med ti armhevinger, tar deretter tretti situps før jeg går videre til tjue utfallssteg, tolv dips, tjue rumpeløft og tjue knebøy. Når serien er utført tre ganger sender jeg – sterk, stolt og glad – av gårde min triumferende sms. Tape? Jeg? Neppe!

Janicke | @lettbent

 

Meld deg på I FORM-løpet her >>