En helårsløpers tips for vintertokt

Bilde til blogginnlegg #2

Mørkt, kaldt, bløtt og glatt. Noen måneder i året er det ekstra utfordrende å løpe utendørs. Denne høysesongen for gode unnskyldninger gjør det ufattelig lett å – med nokså god samvittighet – la trening være trening.

Joda, det kan være utfordrende, men det er langt i fra umulig. Bevæpnet med et knippe vintertips er det lettere å vinne kampen mot den lett forvokste dørstokkmila og å få en god start på formbyggingen mot I Form-løpet i mai.

1. ”Det finnes ikke dårlig vær…”
…er en påstand jeg absolutt ikke stiller meg bak. Det finnes masse dårlig vær, men skal man henge seg opp i været bor man i feil land. Med mindre det er utstedt varsler om å holde seg innendørs, eller gradestokken kryper veldig (!) langt ned på det blå, er det fullt mulig å få seg en god treningstur. Det handler om å kle seg etter forholdene, og eventuelt justerer litt på den planlagte turens fart og lengde. Faktisk er det ganske kult å trosse elementene; Kjempe mot vind og piskende regn, med høye kneløft lage spor i et teppe urørt nysnø, jogge rolig – godt innpakket – i gnistrende kaldt vinterlandskap, eller fosse gjennom dammer så sørpa spruter. Det handler i bunn og grunn om hvordan man velger å se på det. Min erfaring er dessuten at godfølelsen etterpå forsterkes proporsjonalt med hvor ille været er.

2. Med piggene ute
Mens dårlig vær kan tære hardt på motivasjonen, er den største reelle utfordringen innen vinterløping is og holke. Enkelte dager er det knapt tilrådelig å bevege seg ute i det hele tatt. Stort sett går det imidlertid fint å finne løpbare runder så lenge man har pigger eller brodder. Det finnes flere varianter av piggsko, og mange sportsbutikker tilbyr å sette pigger i sålene på sko du allerede har. Brodder er et annet alternativ som kan gi grep på vanskelig føre, og som ikke krever at du har sko spesielt for holke-løping.

3. Lys i mørket
De fleste av oss har mulighet til å legge treningsturene til belyste veier, men det kan være nokså begrensende. En hodelykt åpner for større valgfrihet i valg av treningsrunder og løpsopplevelser. Mørke passasjer blir tilgjengelige og åpner for andre områder, og å løpe med lykt i på skogsstier – når føret tillater – kan føles både spennende og nærmest magisk.
I tillegg til å se selv er det alltid viktig å sørge for å bli sett; Refleks er alltid fast del av bekledningen ved løping i mørket.

4. I godt selskap
Å løpe sammen med andre har en lang rekke positive sider uansett tid på året, men vinterstid er løpekamerater ekstra verdifulle. På motivasjonssiden er det vanskeligere å droppe en løpetur som er avtalt med andre, uansett værforhold. Sikkerhet, opplevd eller reell, er en annen faktor som påvirkes positivt når løpeturer må tas etter mørkets frembrudd. Er man flere som løper sammen slipper man å tenke igjennom hvor man legger turen. Og så gjør det jo løpeturen enda hyggeligere å ha en å skravle med.

Det er altså ingen grunn til å ta full løpepause november, desember, januar, februar og mars. Stort sett er det bare viljen det står på. Ønsker du å løpe utendørs vinteren igjennom så er mitt tips å gjøre den aller tyngste delen av løpeturen på autopilot; Ta på treningstøyet og kryss dørstokken uten å tenke! Og om du ved en feiltakelse åpner for diskusjon med deg selv, så argumenterer du bare med at du får lov til å bryte etter ti minutter dersom det er så ille som du frykter. Det er det så godt som aldri.

Og følelsen etter en joggetur man nesten ikke tok? Uslåelig!

Janicke